Alla inlägg under maj 2014

Av Elin Nilsson - 11 maj 2014 11:30

Som alla andra satt jag uppe till 00.30 igår kväll (tidigt imosre, hur man nu vill se det) och kollade in eurovision song contest (ESC) och hoppades med hela mitt hjärta att Sanna och Sverige skulle få en bra placering seplade ingen roll om vi skulle komma etta eller femma bara vi slapp kvala in till nästa år! När vi fick årets första 12:a så blev jag hur glad som helst occh sedan sjönk poängen och vid ett senare tillfälle fick vi ytterligare en 12:a. Jag kan inte påstå att poängen trillade över oss men de poäng vi fick var ändå poäng så deppade verkligen inte över det. Vi fikc en bra placering och det blev en tredje plats och det är helt okej, Sanna kunde inte ha presterat bättre!

Men det var och är ändå något jag stör mig på och jag ber om ursäkt redan här för det långa inlägget som kan komma (jag ber inte om ursäkt för mina åsikter, ta dem och lev med dem!)


Österrike vann, YIPPIE! Det Conchita står för är något som kallas männskliga rättigheter= Du har rätt att vara som du vill! Det hon står för visar hon tydligt och hon kunde inte ha gjort det bättre än att gå och vinna hela ESC, världen behöver sånt här, en människa som vågar stå för vem hon är och verkligen visar det utåt! Ingen annan var en värdig vinnare. Ja jag är beredd på alla mot argument som; hon skrällde enbart för vad Putin anser om sina homolagar osv. Men hon har en fin röst det kan vi inte bara glömma, jag skulle kunna säga som så här att varför skulle en jury bestående av ca 6 personer som kan musik rösta på Conchita av alla andra anledningar förutom musiken och hennes röst? Att folket i landet kanske gör det är en annan sak! Men folkets röster i landet utgör 50% och juryn utgör 50% med andra ord all makt ligger inte hos folket i landet! Folket i landet kanske röstar med hjärtat istället för hur artisten uppträder, sjunger osv men därför är det så fiffigt att en jury som kan och förstår musik sitter med och utgör 50% av rösterna så att det faktiskt blir en rättvis vinnare under kvällen! Conchita och Österrike kunde inte ha varit mer värda vinnare än vad de är, det finns ingen bättre. Det är så här man står upp för sig själv och de männskliga rättigheterna! Österrike och Conchita- Grattis till er välförtjänta vinst!


Till dagens andra grej som jag stör mig på- Hur tänkte Polen? Nu tänker jag mer att hur framhöver ni kvinnan? Inte att det är sexism eller inte utan mer hur tänkte ni när ni framhäver kvinnan som ni gjorde? Det är så fel som det bara kan bli. Det handlar inte så mycket om vad de gjorde på scen och hur de såg ut, utan mer om att så som det framställdes var inte okej, man hade kunnat agera på annat sätt. Varför ha så djupt urringat och dessutom när man kärnade smör eller tvättade varför göra det sensuellt? Är ni inte nöjda över att vara kvinnor eller var det någon revold mot landet? Ja jag vet inte mer än att det kändes så fel- att göra som ni gjorde! 

Sen att man som blondinbella: http://blondinbella.se/2014/05/sexism-eller-inte/

Förtrycker FI (femenist) är inte heller okej. Fast jag kan inte påstå att alla hennes argument är negativa. Men jag tror mest att man som människa som kollade ESC igår kände att Polen förtryckte oss kvinnor och det har väl ädnå inget att göra med om man är FI eller inte. Det finns människor som tror att FI är den solkalara anledningen till att människor kan yttra vad man vill och sen kommer det ändå att skyllas på FI men hörrni sluta med det. Om du tycker något annat så är det okej! Du behöver inte känna att FI kommer vara en anledning till vad du står för! Sen abolsut kan jag hålla med Isabella att vad är skillnaden med "att visa en klyfta i ESC än att bada med bar överkropp" För mig handlade det inte om att de visade en klyfta och det kommer det aldrig att göra heller utan mer hur de framställde kvinnorna. Att Isabella ser det så här är okej! Men varför såg hon det så här? Jo för att många hade skrivit på twitter att det var sexism att göra det. Sen trillade det in massor av "hat" till Isabella om att många hoppades att hennes son skulle bli smartare än henne osv- ni får gärna läsa inlägget länkade det lite längre upp! 

Ett argument som Isabella hade måste jag ändå gå emot lite- att man klär upp sig för att man vill få blickor mot sig. Det är inte fel det säger jag inte. MEN- varför gör man det? Är det för att man är otrygg i sig själv eller vill man bara få uppmärksamheten? Det är sånt som gör att dagens ungdoms tjejer tror att det är okej att klä sig sensuellt bara för att man vill få uppmärksamhet, men man får uppmärksamheten fel. Tänk så många tjejer som ser Isabella som en förebild och läser hennes blogg, vad ska de tror när de läser det inlägget? Det är inte fel att hon står för det hon tycker absolut inte, men man måste tänka på att samhället förändras ständgit och den håller inte samma standard längre. Tjejer klär sig som ja jag vet inte vad och sen blir det ledsna för att killar ger de fel uppmärksamhet, men sluta klä er så då? Att ni bir kallade från det ena till det andra är inte någon annans problem det är ert. Killarna växer upp i samma samhälle som er och är med i utvecklingen, det går inte att undvika. Du kan vara tjej och få uppmärksamhet utan att klä dig sensuellt det finns ingen mening med det! Tjejer ni är fina som ni är!


Nej till FI som en undanflykt till vad man tycker!- Nej till sensuell klädsel av fel anledning!- Nej till förtryckelse av kvinnor!- SÅ sammanfattar jag allt som är sagt ovanför! Alla har rätt till sina åsikter utan att man blir hotad osv. Isabella är som vilken annan människa som helst med åsikter som alla andra, men att hon är en stor förebild och en "kändis" gör att hon ses på ett annat sätt än vad jag gör som är en helt vanlig skåne tjej på 18 år. Men ni måste komma ihåg att Isabella är en människa och hon har rätt till sina åsikter! 

Jag personligen står kanske inte bakom alla henns åsikter, men anser inte heller att hon har fel i sina åsikter. Jag tycker kanske det är fel men hon gör inte det och det är okej! Hon är som oss andra jag lovar! Hon äter, sover, leker med sin son, har möte, handlar osv precis som oss. Lägg ner ert hat och vissa uppskattning istället för att hon vill stå för sin åsikt och att hon dessutom tar emot så mycket negativ energi från er som ger henne det. Det är dags att inse något som vi alla har glömt bort. VI är alla individer så är även Isabella- männskliga rättigheter har vi alla!


/Elin



Av Elin Nilsson - 9 maj 2014 12:51
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Elin Nilsson - 9 maj 2014 12:35

Jag kommer nog aldrig kunna sätta mig in i en "supporters" = hulligan som kallar sig supporter, huvud. Hur tänker man? Förstår man vad man gör när man gör det? Förstår man konsekvenserna? Så här väljer jag att svar; nej, nej och nej. Man förstår inte vad konsekvenserna blir när man inte får några konsekvenser. Det finns inte ens en acceptabel ursäkt till något av det man gör som en "supporter". Sen kan jag även tänka så här; "supportrar behöver se konsekvenser för att uppfatta konsekvensrna och gör man som MFF spelarna gjorde igår så vet jag inte om fotbolls Sverige är beredd på att få det lugnare vid matcher "supportrar" emellan. När HIF gästade Malmö i förra veckan så tändes det bengaler på HIF:s "supporter" sida och som spelare i HIF så tackade de inte publiken fast att de lämnade Malmö med en vinst. Igår var det annorlunda! MFF takcade sin publik, även om de hade tänt bengaler osv. Varför kan inte MFF stå bakom ett beslut? Varför ska de skilja sig från mängden? Är de annorlunda än alla andra? Gissa vad, ni är inte ett dugg bättre än någon annan, ni bär exakt samma ansvar som alla andra klubbar i Sverige och i allsvenskan, dölj inte ert ansvar för det är fegt. Jag säger inte att MFF är dåliga osv, laget är bra men när man som en stor klubb i Skåne inte visar sitt stöd så får man också räkna med negativa konsekvenser. Alla lagen vill ha säkrare fotbollsmatcher men om alla inte står bakom beslut som man har satt upp då är det inte lätt för en "supporter" att veta vad man ska göra. Vill man ha kakan kan man inte äta den och att äta den men ändå vilja ha den kvar är väldigt svårt att ordna. Det är dags att MFF också tar sitt ansvar och ger sin klack konsekvenser för händelser de orsakar. MFF åkte med en vinst här ifrån och hem till Malmö men det är ändå inte okej att stöta bengal eldare osv. Det är dags att man som lag tar ansvar. Ställ er upp, ge konsekvenser och sluta tro att ni är bättre än någon annan! Vi är alla människor och ingen är bättre än den andra. Visa att ni inte är inkompetenta och förstår vad man säger till er. Sluta nu! Dags att ta ansvar allihopa!

Att människor säger att ett derby är ett derby visst fine det är speciellt med ett derby, men man behöver inte gå överstyrd. Visa att ett derby är som vilken annan match men den ger den där extra pirriga känslan i magen som är positivt och inte negativt. Ett derby är som vilken match som helt, men med extra pirr i magen!


/Elin

Av Elin Nilsson - 9 maj 2014 11:32

Jag har funderat och funderat väldigt länge nu. Jag startade upp min blogg för 5 år sedan lite mer exakt så var det den 25 April som var femte året och jag hade ingen tanke på det, väldigt dåligt eftersom det var 5 år!! Men jag får göra något speciellt till sommaren se det som en försenad födelsedagspresent..
Men bloggen startade jag upp i samma veva som mitt liv blev en ända röra och jag såg min chans att kunna skriva av mig i bloggen och veta att det enbart var familjen som läste bloggen, eftersom att jag aldrig berättat för mina vänner att jag bloggade, delade inte inläggen på facebook osv. Det var min chans att kunna skriva hur jag mådde, hur allt påverkade mig och hur jag framför allt kände för förändringarna som blev en del av mitt liv. Så småning om växte bloggen och jag valde att skriva lite mer allmänt men de inlägg som jag kände att jag inte ville att vem som helst skulle läsa låste jag jag gjorde dem privata och enbart med lösenord som jag gett ut kunde man läsa dessa inlägg. Bloggen växte med åren och jag kände mig mer pressad till att anpassa mig till mina läsare, vilket innebar att jag förträngde anledningen till varför jag började blogga och skrev istället om sånt som intresseade mina läsare mer än vad det egentligen inresserade mig. Det startade som en del av mitt liv där jag kunde skriva vad jag kände och tyckte, men ju mer den växte desto mer anpassade jag mig och jag glömde bort varför bloggen startades. Jag har haft bloggpauser med jämna mellanrum och bloggpauserna har främst handlat om att jag känt att jag inte kunnat anpassa mig till mina läsare utan att ha koll på alla nyheter, debatter och allt som finns i samhället varenda dag. Jag hade inget att skriva om. Men så kom vändningen, ingen bra anledning till en vändningen men den kom den dagen dödsfallet inträffade i samband med den allsvenska permiären. Jag äcklades av hur människor betede sig, hur det vägrade ta emot konsekvenserna och även hur man behandlar andra människor. Jag hittade glöden och det verkade som mina läsare var med mig igen, jag ökade rejält i slutet på Mars och jag kände mig glad och hade passionen igen, men jag kände ändå att jag saknade något. Jag ångrar inte mina inlägg, jag står för dem för de kom direkt från hjärtat, det var känslor som levt i mig och som jag uttryckte och att det blev med hjälp av bloggen och att den växte gjorde mig inget men det saknades fortfrande något, jag visste bara inte vad. Men så blev det April och jag kom äntligen på vad det var jag saknade, jag saknade när den var liten, när jag skrev om hur jag mådde och hur jag kände mig med alla förändringar som pågick, jag saknade att kunna skriva det och inte känna att jag tappar läsare, och jag blev en bloggare som skrev om allt annat som inte var anledningen till att min blogg startades för drygt 5 år sedan! Missförstå mig rätt, jag älskar fortfarande att blogga annars hade jag inte hållt igång den i 5 år och de inläggen som kantrade min blogg i mer än en månad älskade jag, för det blev en dunder succé och jag älskade all respons jag fick (även om det inte alltid var kommentarer, men att se sin statestik växa fick mig att fortsätta) på det jag skrev, för det jag skrev kom från hjärtat det var enbart lilla Elin som skrev detta, det fanns ingen annan att bolla mina ideér med ingen som hjälpte mig nej det var jag lilla Elin som gjorde detta och responsen blev älskad och jag älskade varje minut som jag satte mig vid datorn för att skriva ett inlägg. Men ändå kändes det fel och konstigt eftersom att det var inte anledningen till att bloggen startade, att bloggen utvecklades till något som skulle kunna beskrivas som en nyhetesblogg, debattblogg och en väldigt känslomässigblogg kändes positivt men det var inte det den skulle bli. Att den utvecklas är inget negatvit men det var fortfarande inte syftet med bloggen, den utvecklades för att jag utvecklades. Jag är inte samma 14-åring som startade bloggen som inte hade några onda tankar om människor eller visste att hat fanns runt mig hela tiden. Jag är 18 år nu och jag ser mer och mer för varje dag och jag antar att det är en del i processen att bli "vuxen". Men att bli "vuxen" skulle innebära att jag glömde bort syftet med bloggen då vill jag inte bli vuxen, då vill jag vara den 14-åringen som startade bloggen och som skrev det som var meningen med att bloggen startade. 


Detta är inget avskeds inlägg jag ska fortsätta blogga men jag ska göra en krompromiss. Jag kommer att blogga öppet om det som hände och som fortfarande händer, men syftet till bloggens start kommer att följa med på ett hörn i låsta inlägg. Jag kommer alltså att blogga mellan 1-3 inlägg per dag, ett allmänt som innebär att jag har koll på nyheter, fortsättning om allsvenskan osv (ni får gärna komma med ideér för så småning om så kommer det vara tråkigt att alltid blogga om allsvenskan för den tar slut så småning om och då vill jag ha en annan tråd att spinna vidare på, så ideér är mer än välkommet!) och ett låst inlägg där jag kan skriva hur jag mår och hur allt påverkar mig och lösenordet kommer att ändras och enbart ges ut till familjen, vågar inte riktigt lita på att andra inte vet mitt lösenord förtillfället (känner mig lite nojig). Men 1-3 inlägg per dag och förhoppningsvis så blir det 1 inlägg allmänt och 1 låst varje dag. Detta tänker jag starta upp nu och jag får se hur det blir framöver men jag ska inte anpassa mig mer än så här, vill ni stanna kvar så är ni välkomna, vill ni inte så vet ni vart man kryssar ner bloggen och man får komma tillbaka om man ångrar sig, men mer än så här tänker jag inte anpassa mig. Jag vill ha tillbaka mitt syfte till bloggen och kunna ha den som ett ställe där jag kan ventilera mig, detta var syftet med bloggen men jag har växt upp och anpassat mig och detta är min "halva vägen" kompromiss för att behålla allmänna inlägg och även ha kvar syftet. Hoppas ni förstår och vid eventuella ideér, frågor osv så kommentera eller ställ frågor under

"ställ frågor" rutan på höger sida. Eller så mejlar ni mig på; elinnnilsson@outlook.com

Vilket som helst fungerar. 


Tack för 5 år och jag uppskattar varenda minut och detta blev ytterligare en utveckling för bloggen!


Puss & Kram Elin

Av Elin Nilsson - 2 maj 2014 20:39

Jag har följt de senaste händelserna och det kändes som om jag fick ny kraft och något nytt att skriva om. Det känns inte längre som om jag stampar på samma ställe! 


Hur som helst så är det dags att dra i en ny tråd. Vad hände igår unde MFF och HIF? Det mest absuda hände. Det känns som om det som hände i den allsvenska premiären är som bortblåst från HIF supportrar, det är inte ens acceptabelt det som händer. Matchen avbröts efter en halvtimme och varför? För att ett antal HIF supportrar tände ett antal bengaler som slutade illa, det började brinna på läktaren och i flaggor! Innan matchen var det till och med en HIF supporter som hotade en bollkalle, var det nödvändigt? Det är inte ens acceptabelt, är det en match så är det en match inte någon plats där man ska elda, hota och förstöra något fint. Visst det var en derby match men alltså reglerna är inte annorlunda? Sluta med era bengaler och era hot det är ingen som accpeterar dem eller tycker om dem. Det finns ingen mening med allt ni håller på med! Det är dags att reagera och föregå med gott exempel. Det som HIF spelarna gjorde igår står jag bakom, det var fint, det var ett bra agerande man visade direkt att man inte vill ha våld och bengaler i samband med matcher och man föregick med gott exempel, mer sånt i fotbolls Sverige behöver vi!! Det var inget fel med agerandet från spelarna igår, allt var så rätt som det kan bli, MEN (ja jag måste sticka dit ett men) det var för sent. Det skulle man ha gjort för länge sedan! Ledningen och spelarna skulle ha diskuterat detta för länge sedan att man skulle göra ett aktivt och reagera på samma vis för länge sedan. Sent men en bra början. Ansvaret hänger även på supportrarna som ska verkligen bevisa att man vill förbättra och att man framförallt inte har glömt händelsen för drygt 1 månad tillbaka, händelsen som skördade en mans liv och det kunde man ha hindrat på alla möjliga sätt. Som en HIF supporter hade man inte behövt agera på det viset som han gjorde det fanns ingen mening med agerandet totalt meningslöst. Alla dryga böter som HIF får kämpa mot inte minst bengalerna som förstörde matchen igår efter en halvtimme och alla framtida böter som NI supporter försätter HIF i. Det är NI som bär ett ansvar om att HIF ska kunna vara ett bra lag, spela bra och som supporter ska man visa att Helsingborg och HIF har Skånes bästa supportrar men det är ingen som tänker så när man går och gör saker som dessa. Att tända bengaler, skörda en annan mans liv och utfärda hot. Alla har vi ett ansvar och jag skulle inte ens vilja ingå i en supporter klubb efersom det finns ingen mening med det när det är på det här viset. Aboslut finns det individer i supporterklubbarna som lägger ner energi och sin själ i att skapa en bra fotbollsmiljö osv, men om det inte är hela supporterklubben som vill göra detta finns det ingen mening med att en ensam individ gör det, det finns ingen mening med att jag lägger ner min energi och själ i något som jag brinner för i en supporterklubb där regler inte följs eller uppskattas. Jag kan lika gärna lägga ner den energin på att kämpa med andra som kämpar lika mycket istället för att slösa bort den på andra som inte kämpar lika mycket. Allt ni håller på med lägg ner det och kämpa för ert lag istället, visa att ni brinner för HIF och inte för våld! Det är dags att reagera, agera, stå emot, stötta sitt lag och föregå med gott exempel!! Lägg ner och bevisa att ni är stolta HIF:are och att ni stöttar de till tusen!

Kom igen nu och visa er från er bästa sida!!


/Elin

Presentation

Jag är en tjej på 20 år och denna bloggen kantras av mitt liv. Öppna och låsta inlägg kommer den att bestå av!
Hoppas ni gillar den och kommer följa med mig mot fler år.
Bloggen firar 7 år den
25/4- 2015

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

GÄSTBOKEN!!

Arkiv

Senaste inläggen

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards