Alla inlägg under december 2015

Av Elin Nilsson - 31 december 2015 16:00

Jag har kollat av min statistik för bloggen och oj vilket uppvaknande det blev, bloggen har jag som sagt haft i sex år och den har haft upp och ner gångar mest för att jag inte alltid aktivt bloggat vilket man ser i statistiken men när jag aktivit bloggat så har den gått beyond bra. Jag är så nöjd med bloggen och ni som stannar kvar och läser den trots tomheten ibland. Så tänkte visa er statistiken nu så här årets sista dag. 


Vi börjar med unika besökare där jag som mest har haft 37 och det är åren 2011 och 2012 och jag har nog snittat minst 10 per år i sex år och det är inte alls dåligt.   



Sidvisningarna alltså hur många som kollar in bloggen har bara statistik från 2012 så det är bara fyra år som den statistiken visar men det är ändå jätte kul att se den. Jag har som mest haft 399 sidvisningar och det var under 2014 och 2012 hade jag 400 så 2012 och 2014 var lätt mina bästa bloggår. Sen hur många jag snittat per år vet jag inte för har inte direkt räknat på det men kanske 450-500 så jag är inte alls missnöjd med mina fyra år som det räknas ifrån.


 


Jag kan alltså se när bloggen lönat sig som mest och det är då jag aktivt bloggat vilket också gör att jag fortsätter hela tiden men ibland vet jag inte vad jag ska skriva, men oj så nöjd jag är med att jag faktiskt har en bra statistik oavsett tomheten ibland vilket man kan se också haha för det är då den har dippar. 

Jag nämnde för ett tag sedan om ett erbjudande och det handlade om att byta bloggportal och tjäna på bloggen men kände att det är nog mer press då att få till ett inlägg per dag och känner att just då hade jag ingen lust till det och jag vill inte lämna denna protalen så jag stannade. Jag har ändå varit här i sex år och det får nog bli lite fler år här innan jag kanske drar vidare. 

Men så här är statistiken för min blogg under sex respektive fyra år. 

Tack för att du bloggläsare finns det är ändå ni som gör det möjligt.


/Elin

Av Elin Nilsson - 30 december 2015 11:29

Julen kom och försvann i princip lika snabbt men oj vad nöjd jag var med julen ändå. Det kändes som alltid lite tomt utan mormor även om det är tredje julen utan henne, men det var ingenting som hängde direkt över julen utan vi hade roligt ändå trots det konstiga att det fattades någon. Jag fick en massa roligt, bl.a "Femtio nyanser enligt Christian", mindfulness målarböcker, färgpennor, "LasseMajas Detektivbyrå Fängelsemysteriet", Harry Potter målarbok, en termosmugg, raffaello och nya vantar. LasseMaja boken är en tradition att alltid få av mamma eller Malin på julafton och jag blir nog aldrig för stor för dem eller jo för jag kan lösa fallen långt innan man vet svaret och jag läser den på max 15 minuter om ens det men det är så roligt att få dem jag älskar de böckerna. Sen har jag även målat två bilder i respektive målarböcker och då fick jag ändå fyra målarböcker så jag har stått i. Just det jag fick även en bakbok från min bror och den invigde jag redan på fredagskvällen då jag bakade till Nettan och sen även i Måndags då jag bakade budapestbakelse till fikan på kvällen hemma hos moster. Jag har myst med kusinens bebis, varit på busfabriken med kusinens stora pojke, Ronja, Elias och moster. Vi var på busfabriken i 3,5 timme och både jag och Ronja var helt slut efteråt haha. Idag vankas det 40-års fest för Linda som fyller år, så dit ska vi klockan 17 och sen vet jag inte hur länge vi stannar hoppas det blir en bra och rolig fest. Ronja är festklädd och kallar sig själv för drottning då hon tycker hon seer ut som en i sina festkläder, jag är inte fullt lika festklädd som hon men lite. Imorgon är det nyår och då kommer Malin och Ronja ner till oss och vi spelar bingo igen hoppas på bättre chanser denna gången.


Nu ska jag strax fixa mat till mig och Ronja så vi äter innan vi ska på fest för där serveras ingenting som vi äter och då äter vi innan vilket fungerar lika bra. 


Hoppas ni haft en bra jul och att ni får en bra nyårsafton. 


God Jul & Gott Nytt År


/Elin

Av Elin Nilsson - 22 december 2015 20:00

Jag fick en fråga häromdagen om jag ville skriva mina åsikter kring det som är relativt aktuellt här i Sverige men också runt om i världen, flyktingkrisen. Jag kommer inte att skriva om det eller nämna det förutom nu och det har inte någonting med att göra att jag är rädd för att nämna det utan jag vill helt enkelt inte visa min ställning i det hela mer enkelt är det inte. Jag har trots allt vänner i alla dess former och ser inga som helst problem med det och så vidare, några av mina vänner har också visat deras åsikter och jag tycker det är okej att andra gör det men jag vill inte visserligen diskuteras det väldigt mycket här hemma hos mig och bland mina släktingar och vänner. Jag tar ställning här hemma och är med i diskussionen jag har även haft ett fåtal diskussioner med vänner och vill tillägga att det inte bara är svenskar utan som jag nämnt tidigare i alla dess former. Närmare än så här lär jag inte dra detta för tycker inte att det hör hemma här på min blogg därför att här vill jag skriva det jag själv brinner för också och tyvärr brinner jag nog inte lika mycket för flyktingkrisen som många andra, men en sak som är självklar det är att jag har en åsikt om det men den lär inte delas med er tyvärr. Jag kan dock säga att jag älskar när ni kommer med önskeinlägg för att det gör det mycket lättare för mig att veta vad ni vill läsa och jag får det lättare att faktiskt sätta mig vid datorn och blogga, för helt ärligt ibland står allting stilla på bloggen och jag ogillar det men vet inte alltid vad jag ska blogga om händer inte så mycket olika saker i mitt liv just nu. 


Tack till dig som önskade inlägg och hoppas det är okej att jag inte kanske bloggade som du ville kring det. 


/Elin

Av Elin Nilsson - 22 december 2015 12:45

Jag klättrar redan på väggarna för jag vill göra någonting men sjukdomen sätter ganska mycket stopp för det och efter att jag blivit frisk måste jag vänta ytterligare två dagar innan jag kan göra allt jag vill igen. Just nu händer inget särskilt förutom att jag är ensam hemma idag med R då föräldrarna är ute och handlar det sista till torsdag och sen så fort M har kommit hem ska jag hoppa in i duschen och dessutom har jag gett förslag på födelsedagspresent fyller år om 1,5 månad så det var på tiden haha. Idag händer ingenting speciellt förutom handlingen och att vi någon gång under dagen ska äta mat när det nu blir och vad vet jag inte. Imorgon ska mamma iväg och ta sprutan och sen är uppesittarkväll med Bingolotto hoppas på en vinst detta året åtminstone. Sen torsdag är det jul och då kommer två systrar, en bror, min systers kille och två systerdöttrar hit för att fira jul, min tredje syster och hennes kille var nere redan i lördags så dem kommer inte på torsdag. Så det blir en liten sammankomst på torsdag men väldigt hård och känslosam känner jag, det blir tredje julen utan mormor och första utan farmor vilket känns och det känns konstigt också att inte kunna säga att den 23 åker jag till farmor för julfirande för det lär aldrig med hända eftersom att det inte finns någon farmor att åka till, vi ska dock ut till graven och sätta blommor och ljus och samma hos mormor men det är inte samma sak alls faktiskt. Allt känns så himla tråkigt, alla högtider osv känns extra känsliga och fast att det var två år sedan med mormor så känns det ändå inte mindre ont och jag kan fortfarande tycka att det var inte så himla länge sedan. Det går inte ihop alls det var inte länge sedan jag såg henne för sista gången men ändå så långt borta. Nåja det kommer perioder då man känner det extra och ibland mindre det erkänner jag men det blir inte bättre med åren i alla fall.

Nej nu måste jag sluta för R vill fota med datorn och hon tycker att hon fått vänta tillräckligt. Så vi hörs


/Elin

Av Elin Nilsson - 21 december 2015 13:26

Jag kommer aldrig vilja flytta hemifrån, inte för att jag inte kan utan jag vill bara inte haha. Det är så mysigt speciellt nu när jag är ensambarn hemma visst är det tråkigt periodvis för att det finns inte alltid så mycket att göra ensam men oj vad mysigt det är att ha mamma och pappa för sig själv. Dessutom har jag lill kusinen bara ett hus nedanför mig och Malin och Ronja kommer ju minst två gånger i veckan så helt ensam är jag ju inte. Anledningen att jag kommit fram till att jag aldrig vill flytta hemifrån är för att det helt enkelt är jätte mysigt att bo hemma speciellt nu när jag är sjuk också, det började redan veckan då det var lucia med huvudvärk, dock inte sån sprängande huvudvärk utan en mer kittlig huvudvärk typ som när man nyser och det går upp i huvudet ni vet? Sen övergick det till illamående och sen nu har jag varit halvt frisk en vecka och inatt återkom illamåendet och jag har fått avboka mitt jobb som jag hade idag och imorgon vilket jag ogillar skarpt men what to do liksom? När man är sjuk är det dessutom extra mysigt att bo hemma för att mamma tar hand om en utan att man ens behöver be om det, som idag har jag ingen aptit och mamma köper soppa okej jag bad om det men det var liksom inget måste att köpa. Mamma tar alltid hand om mig men det blir extra speciellt när man är sjuk och jag älskar att bo hemma hos mina föräldrar från djupet av mitt hjärta. Alla som tror att jag kommer flytta hemifrån vet inte vad dem pratar om haha för jag kommer alltid bo hemma för det är så himla mysigt. Jag är typ aldrig ensam hemma aldrig någonsin och jag behöver knappt tänka på allting som måste göras, dock måste jag hålla ordning på mitt rum men det gör jag typ inte riktigt men ingen av mina föräldrar städar åt mig möjligtvis att den som dammsuger även gör det på mitt rum men ALLT utöver det ska jag fixa, maten lagas det är bara att äta eller okej jag brukar faktiskt också laga mat men det är ju inget krav som det är om jag bor ensam. Jag måste hjälpa till här hemma till en viss del men inte så mycket som om jag hade bott ensam, kalla mig hemmastadd om ni vill men alltså nej detta är mitt hem och här stannar jag. Mina föräldrar blir aldrig av med mig men det blir dem inte heller med mina syskon som flyttat hemifrån så typ samma sak eller? HAHA


/Elin

Av Elin Nilsson - 13 december 2015 21:25

Hej fina bloggläsare hoppas ni haft en bra vecka :)


Idag blir det ett inlägg som jag funderat länge över, julkalendern. Jag älskar årets julkalender jag gör det och för första gången sedan 2011 när Tjuvarnas jul gick som kalender följer jag återigen en julkalender slaviskt. Tusen år till julafton är en av få julkalendrar som jag älskar och anledningen är att man får veta så mycket hur det var förr och det är ju självfallet deras koncept men trodde ändå inte att den skulle bli så bra men jag har varit taggad sen i mitten på november när man kunde se introt på tv:n och sedan dess bara längtat till förste december. Jag vet inte riktigt varför man ogillar den för tycker inte att man kan klaga över "snön" för att förra året var det ingen snö heller för då letade man efter en piratskatt på en ö i Kroatien och hur mycket snö finns där egentligen? Magin finns också där den där härliga magin att vakna på morgonen och kunna titta på julkalendern och den magin har följt de flesta julkalendrarna men jag har inte följt någon slaviskt sedan 2011. Sen kan jag även tycka att man klagar lite för mycket på julkalendern, vad är felet med att man lär sina barn vett och etikett eller att de får veta hur mycket sämre förhållande det var förr i tiden jämfört med idag? Jag menar många barn lever med föräldrar som skulle kunna ge dem jorden ifall de kunde medan andra kanske inte ens kan bli mätt för dagen och då tycker jag det känns jättebra att en julkalender faktiskt skildrar detta. Julkalendern ska ju inte bara vara rolig den ska vara givande också tycker jag och det är verkligen årets kalender jag skulle inte vilja byta den mot någon annan. Jag har fått så många frågor under tiden som jag sett den och undrat varför man gjort så istället för kanske på något annat sätt, senast idag tyckte jag det var konstigt att en arbetande familj fick betalt i mat istället för pengar, mer logiskt borde ju varit att få betalt i pengar så att familjen kan köpa mat själv. För nu fick man samma mat dygnet runt oavsett om det var frukost, lunch, middag eller kvällsmat. Sen tänker jag att när maten sinar hur betalar man då arbetarna? Så logiskt borde man valt att ge betalt i pengar men det funka inte riktigt så förstår jag själv också men ändå kul att få höra och veta och samtidigt kunna upptäcka egna frågor och andra lösningar. Tycker absolut att SVT gjort ett bra val i år för att den är så mycket bättre än vad tidigare har varit anser jag. Jag har en topp lista på favoriter och jag tänkte ge er dem utan inbördes ordning


1996- Mysteriet på Greveholm (jag föddes i början på det året så såg den inte det året men har den på DVD så har sett den efteråt några gånger)

1998- När karusellerna sover (var bara 2,5 år då men min syster har den och lilla R älskar den så har också sett den några gånger)

2002- Dieselråttor och sjömansmöss 

2005- En decmeberdröm

2006- LasseMajas detektivbyrå

2009- Superhjältejul

2011- Tjuvarnas jul

2015- Tusen år till julafton

 


Årets julkalender överträffar mina förväntningar och jag älskar den. Helt klart en bra julkalender att låta barnen kolla på och faktiskt tror jag att ni föräldrar som ogillar den ger samma intryck till era barn för de vill tycka som er även om ni inte vill det. Kolla på mina kusiner E & E vi såg första avsnittet tillsammans den förste december och båda gillade den när jag kom veckan därpå säger jag "ikväll ska vi se på julkalendern" då svarar mamman "tycker du om den? Jag tycker den är så tråkig" Och vad säger lilla E? "Ja alltså den är super tråkig". Jag bara nej det är den ju inte du älskade den förra veckan men inte nu haha. Dessutom ville lilla E se på julkalendern när stora E kom hem, så jag tror till 90 % att det är ni föräldrar som ogillar den som ger ert barn eller era barn samma känsla, ledsen men det är nog så ändå. 



/Elin

Av Elin Nilsson - 7 december 2015 21:34

Andra inlägget på börjat får se hur långt jag kommer och om jag ens publicerar det?! 


Jag har självutnämnt mig till stavnings polis, innan har jag mest rättat familjen och det kan dem instämma för jag har verkligen rättat minsta grammatiska felet de gör oavsett hur stort eller litet det varit. Sen har jag stört mig på alla skribenter på respektive nyhetstidning eller på nätet för att de skriver aldrig en artikel helt rätt från början till slutet det finns alltid något fel eller mesta dels fel egentligen. Åh vill inte hänga ut någon sida men alltså jag läser mest på Aftonbladet och där stör jag mig på alla artiklar för det finns alltid något fel, är det inte att man på börjat en mening för att typ mitt i radera och skriva en ny men inte dubbel kolla så att man raderat så att istället för en fullständig mening är det typ två halva meningar som man stör sig på istället, eller jag gör det. Sen nu i stormen som härjade förra helgen i Helsingborg så hade Helsingborgs Dagblad skrivit och lagt ut en bild och det var tack vare min f.d svensklärare som jag också upptäckte det då jag inte läser på HD så ofta, och det var att man missat en bokstav i ordet FÖLL man hade alltså skrivit FÖL, på riktigt?! Jag köper att alla gör fel men en tidning? Som borde ha stavningskontroll för att det blir ju lätt större fel och man kan ta allting fel liksom. Men i alla fall det är lite sånt jag stör mig på att man inte kan skriva korrekt det är inte så svårt. Många av mina kompisar stör jag mig så in i norden på när de skriver helt åt skogen fel, som t.ex ordet fota? På riktigt hur kan man skriva det som FOTTA?! Det är helt banalt det är liksom inte ens korrekt svenska, man kanske säger ordet som FOTTA eftersom om man uttalar FOTA fel så låter det som att man ska sparka någon, men man skriver det absolut inte med två T när ska ni lära er?! Vet inte om det är något tvångssyndrom jag har som stör mig på allra minsta grammatiska fel men jag gör det och jag bryr mig inte, inte så att jag rättar allt och alla men de flesta gör jag, jag till och med ger dem en chans att få ändra sig innan jag rättar men när man gör samma misstag om och om igen då blixtrar det till inom mig. Jag köper att svenska är ett svårt språk med alla nyanser av ord och böjningar osv men kan man lära sig engelska som är svårare då kan man ta mig tusan se till att lära sig svenskan också korrekt? På riktigt det är jätte jobbigt för mig att störa mig men människor gör det inte lätt alltså när de gör upprepade misstag och alltid samma sak. Jag är inte felfri för jag gör också misstag men inte i svenska språket. 


Jag tycker rent krasst att man som skribent för en nyhetstidning ska kunna sin svenska, ska dubbelkolla sig så att man inte skriver fel för att man stör sig när det är fel någonstans. Så kan vi bara komma överens om att ni gör det så lovar jag att inte störa mig? Så många gånger jag bara velat skriva ett mejl till nyhetstidningarna och be om en förklaring, så många gånger jag velat skriva och rätta till men inte gjort det. Men från och med nu när jag självutnämnt mig till stavnings polis så kommer jag nog göra det mer och mer. Jag har gjort det en gång tidigare och det var i somras när HD rapporterade om en läcka på en gata som man benämnt fel och det mest absurda med hela grejen var ändå att man bifogat en karta med rätt namn ändå skriver man fel namn i texten och direktrapporteringen?! Haha alltså det var min gräns så då skrev jag "gatan heter... vilket ni också kan se på er karta som ni bifogat, gör om gör rätt :)" För det var droppen eftersom man har rätt namn på gatan på kartan men ändå skriver fel då har det gått för långt. Jag är nog inte den enda och jag vet att jag inte är det men jag orkar inte se alla felen som begås eller höra för den delen. En kompis till mig har A i svenska, hur vet jag inte? För att skiftspråket är galet och jag stör mig som tusan och hennes försvar? Visste inte att man behövde stava rätt på just det ordet för att ha A i svenska? Nej vännen det behöver man kanske inte men i en helhet så väcker det frågor när man inte kan stava ett enkelt ord rätt men ändå har ett A liksom snälla? Svenskan har du ändå haft med dig hela ditt liv du studerar det i skolan och kommer alltid ha det med dig så lilla vännen ett A är ingenting om du ändå inte kan använda dina kunskaper sen, sorry not sorry. 


Ja det är väl mitt "nya jobb" stavnings polis, se upp så jag inte kommer efter er ;)

Men ärligt det stör mig till tusen och nu ska jag göra något åt det varenda gång jag ser ett fel! 


/Elin

Av Elin Nilsson - 7 december 2015 21:16

Hej,

ja alltså jag har haft fullt upp och kommer ha framöver också så ibland blir det lite instick då och då men ibland blir det även så att någon dag får mer än ett inlägg. Ikväll är min plan två inlägg får se om jag hinner det innan jag blir hämtad vill inte heller ge mig in på två inlägg som blir halvfärdiga och inte bra, sammanhängande är typ aldrig mina inlägg ändå så det är inget problem haha. Men första inlägget blir om helgen. 


I helgen var det julmarknad på Fredriksdal och gissa vart jag befann mig 3/3 dagar? Jag, Malin och Ronja gick dit på fredagen direkt efter jobbet eftersom vår plan var att vi kollar läget och sen kan vi ta lördag och söndag också men då enbart gå dit vi vill. På fredagen var vi inne på kulturmagasinet först av allt där kunde man pyssla egna julkort och det ville Ronja göra så där var vi nog 20 minuter innan vi gick mot Ågård. På vägen upp dit passerar vi några få stånd som står ut med gången, inget roligt dock så vi stannar inte länge vid något stånd. Inne i huset på Ågård är där julberättelse av "Mor Thea" och henne känner vi väl från påskfirandet, kärnan, sommaren och Mikaeli marknad så det var lite extra roligt. Sen gick vi vidare mot stallet, logen och herrgården där det var fler stånd och lite pyssel. Vi gick in till tomten först och sen kollade vi in logen där det fanns allt möjligt, men vi fastnade vid korven, osten och bröden. Med oss hem fick vi två korvar och ett surdegsbröd. Sen gick vi in i herrgårdens östra flygel där all pyssel fanns, där kunde man binda en egen dammvippa och göra marsipanfigurer, marsipanfigurer gjorde Ronja och det tyckte hon var allra roligast på hela marknaden eller ja förutom tomten för det var de två sakerna hon tyckte bäst om. Sen vidare till Mc Donalds eftersom att klockan var mycket så blev det sådan mat istället. 


På lördagen gick vi en runda trots det tråkiga vädret men då gjorde vi enbart det vi tyckte bäst om från fredagen med undantag för marsipanfigurer och logen eftersom att det var såååå mycket folk. Regnet stod som spön i backen mest hela tiden men ändå var det fullsmockat av människor så man kunde knappt se än mindre röra sig, så det blev tomten en andra gång, Ågård och sen köpte vi brända mandlar och gick hem. Väl hemma väntade vi in fina N som skulle komma för att sova över då hon skulle med oss på julmarknaden på söndagen. Vid 17 kom hon och vi gick till Hemköp för att handla hem mat, tacos blev det på lördagen. Hemma fick N och Ronja leka medan jag och Malin förberedde maten. Efter maten blev det lite vila innan vi tog fram godis, ungefär halva Malin och Ronjas godis skåp haha, det är lite så att de har mycket godis hemma men köper ändå godis när Ronja känner för det för att om sanningen ska fram tar vi fram godiset men ställer alltid tillbaka lika mycket kanske har vi ätit halva ibland inte ens mer än två-tre bitar. Vi äter inte så mycket godis egentligen. Sen var det dags för sängen, N stannade dock inte kvar då hon inte mådde så bra så hennes farfar kom och hämtade henne sent under lördagsnatten. 


På söndagen traskade vi till Fredriksdal återigen och då blev det marsipanfigurer för både mig och Ronja, och efteråt så gjorde vi en gris av Fredriksdalshö och det var allt som hände där på söndagen eftersom att vi hade kollat in allt annat så kände vi att det räckte för dagen så vi traskade mot Mc Donalds igen haha och sen hemåt. Hemma satte vi oss i soffan och åt vår mat innan jag insåg att det börjar bli rätt mörkt väldigt fort och då jag skulle gå hem kände jag att jag vill göra det innan det blir för mörkt även om det bara är en gångväg på högst 20 minuter så vill jag ändå inte gå när det är för mörkt. Hemma hade mamma bytt sängkläder till oss alla, gör vi alltid inför julen, och höll på i garderoberna i mitt rum för att jag ska så småningom byta ut min säng mot en bäddsoffa och då får jag inte plats med mina grejer som i dagsläget finns under min säng under soffan så det måste fixas iordning och snälla mamma hade redan börjat. Sen var jag så slut att jag trodde jag skulle somna tidigt men nej somnade ganska sent så imorse när jag skulle upp för att ta vovven på en promenad så ville jag gråta för var så trött. Mn powernappade i typ två timmar sen men känns ändå fortfarande som en ångvält kört över mig. Nu sitter jag hos kusinen och passar hennes tjejer medan hon jobbar, de sover sedan 20.30 så bara jag nu i en hel timme innan jag blir hämtad och lämnad hemma. 


Helgen har varit toppen bra och det har varit jätte roligt. Fredriksdals julmarknad är väldigt magisk och i år var det, eller det kändes som det, en stor satsning speciellt på barnen. Fattades bara snön som gör det hela mer magiskt. 


/Elin

Presentation

Jag är en tjej på 20 år och denna bloggen kantras av mitt liv. Öppna och låsta inlägg kommer den att bestå av!
Hoppas ni gillar den och kommer följa med mig mot fler år.
Bloggen firar 7 år den
25/4- 2015

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2015 >>>

GÄSTBOKEN!!

Arkiv

Senaste inläggen

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards