Alla inlägg under september 2014

Av Elin Nilsson - 14 september 2014 10:24

Det var inte planerat att jag skulle ligga sjuk hela veckan, kände förvisso redan i söndags kväll att jag inte var riktigt kry men hade planerat att gå till skolan ändå. Det ändrades dock ganska fort eftersom jag åkte på feber också- inget att rekommendera att gå till skolan med feber. Jag har väldigt dåligt immunförsvar så brukar ligga sjuk under hösten och vinter ca 1 månad på hösten och likadant på vinter- inte 1 månad direkt utan 1 vecka lite här och lite där.  Jag har alltså sovit hela veckan och försökt tillfriskna så fort det bara gått och nu idag känns det bättre och jag är redo för skolan denna veckan. Därför bloggade jag aldrig i veckan och det var inte planerat att inte göra det, men jag har varit sjuk som sagt. 

Men idag tänkte jag inte gnälla utan tänkte blogga om händelsen för två veckor sedan och lite senare idag tänkte jag dra i politik tråden- jag ska själv rösta för första gången i år och det känns både nervöst och hederligt, jag får vara med och bestämma Sveriges framtid! Jag röstade i EU valet men det var inte jätte svårt så hoppas att riksdagsvalet är lika lätt. 


Söndag 31/8


Jag vaknade ganska sent eller tidigt hur man nu vill se det? Mamma och pappa var i trappan och skulle fixa något med dörren eftersom vi hade haft en olycka på fredagen med en av grannarna. Jag går ut för att fråga om jag kunde göra äggröra och då ser jag en kille som står vi vårt cykelförråd och eftersom det regnade så tänkte jag inte mer på det. Sen hör jag bara att mamma och pappa pratar med någon i trappen så jag går ut för att se vad det är och då står R och I där ute, pappa går in för att larma polisen för vad vet jag inte? Jag stannar kvar i trappan och R säger då att killen som står i cykelförrådet hade sagt till henne att han skulle upp på psykakuten och få medicin innan 12 och klockan var runt 11.30 och att han blivit mordhotad. Eftersom att det bara bor äldre i vår trapp så ville pappa naturligtvis få bort honom eftersom vi inte visste vem han var- han kunde vara farlig. De flesta röker också så det var inget alternativ att ha kvar honom där. Pappa ringer polisen och dem säger att ja men vi skickar en bil- det tog två och en halvtimme innan dem kom och när de kom var han borta.

Runt 14 tiden kom han tillbaka och då hade han även knivar med sig och då blev det lite mer allvarligt än vad det varit tidigare och eftersom att poliserna som varit där tidigare under dagen sa åt pappa att ringa så fort han kom tillbaka så gjorde vi det men ingenting hände. För att hålla koll på honom så att han inte gjorde något barrikaderade vi oss i vardagsrummet vid balkongdörren och i mammas och pappas sovrum. Sen bara ser jag att han är på väg på dörren så jag säger naturligtvis till pappa och då går han ut på balkongen och säger till honom och sen svarar han ja men jag ska in till grannen och sen börjar han knacka på Rs fönster och det börjar bli mer och mer obehagligt. Han går runt och börjar ringa på porttelefonerna och eftersom pappa sagt till alla i huset att inte öppna, öppnar ingen. Pappa ringer polisen igen och återigen svarar dem att ja men vi skickar en bil. Vi höll koll på honom och sen satte vi oss för att äta. Efter maten ställde vi oss i fönstret i sovrummet igen jag och Nettan. Sedan kommer där besök till I och han upptäcker detta så han tar en väska och halv springer efter dem och eftersom jag trodde att han skulle göra det stod jag i Nettan sovrum och blev arg och rädd så jag skrek till pappa och han gick ner för att öppna till Is gäster medan han inte släppte in killen- eftersom vi fortfarande inte visste vem det var eller vad han ville.

Vi larmade polisen tre gånger allt som allt och dem kom en gång! Sedan larmade Malin eftersom vi hade telefonkontakt med henne med jämna mellanrum eftersom hon också ville veta vad som hände. Till svar får hon att ja men det regnar ute? Men snälla ni är poliser- ett socialt arbete som kräver att ni ska tåla regn. Hon blir förbannad och menar på att men hur många samtal ska jag få från mina föräldrar samt syskon om att dem är rädda innan ni ingriper och polisen svarar henne lättast att dem ringer själva- vilket vi hade och det poängterade hon också för de!

Polisen kommer runt 18.30 och det enda de gör då är att ta hans knivar och vara knäppa man kunde inte ens diskutera med dem.. Senare på kvällen runt 22 kommer I in till oss och då hade hon precis varit nere och rökt och då hade killen själv bett henne ringa 114 14- vilket hon naturligtvis gör men inget händer. Så han sov ute hela natten och sedan på morgonen kom där en kompis till honom som hjälpte honom att flytta till något ställe där han kunde få hjälp. 

Vi ville inte ha honom i trappan eftersom här bor äldre människor och tar man in en så kommer där 50. Och sen kan jag tycka att det är dålig stil av polisen att inte hjälpa till och framförallt när personen i fråga bär knivar och är ganska rejält förvirrad. 

Men händelsen sätter naturligtvis spår även om polisen hade ingripit bättre, men sedan den söndagen så har vi inte haft några "underliga" besök. 

Så det var ett "lyckligt" slut ändå. 


Senare blir det lite snabb politik :)


/Elin

Av Elin Nilsson - 7 september 2014 20:36
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Elin Nilsson - 7 september 2014 20:09

Om förra veckan kändes jobbig på grund av lite lektioner så kändes denna veckan extrem. Denna veckan startade schemat som vanligt och allt rasade över oss. Svenskan drog i gång med buller och bång lika så gjorde engelskan, det fanns alltså ingen chans till en sekunds paus eller att sätta sig vid bloggen vilket resulterar i den dåliga uppdateringen. Det finns ingen kompensation för det men förhoppningsvis så kommer jag kunna prioritera bloggen en aning mer annars får ni hålla ut tills inläggen kommer. Inläggen blir med andra ord lite sporadiska och när tiden finns till. Jag har suttit med historian i två veckor vill helst ha den klar till nästa vecka så är den färdig, sen ska jag börja fundera lite över praktikplats och vad mitt gymnasiearbete ska handla om, några förslag? Sedan har jag matematik läxa till varje tisdag/onsdag utöver alla andra läxor- trean är inte lättare verkligen inte. Trean innehåller bara mer hål timmar, som spenderas med att göra läxor. Alltså har jag inte hunnit göra något på hela veckan förutom läxor och jag hann även med ett kort besök på Drottninghögs dagen som var igår, var där med mina systrar Malin och Nettan plus lilla Ronja. Det var verkligen inget att hänga i julgrannen om man säger så! Det fanns nästan ingenting för lilla Ronja vilket var tråkigt eftersom att det var för hennes skull vi gick dit, barnen i hennes ålder överhuvudtaget hade ingenting att göra. Lite teater eller något annat roligt för de lite mindre barnen hade varit uppskattat- nej Drottninghögs dagen besöks inte fler gånger av mig om det inte skulle dyka upp något intressant till nästa gång. 

Sen hann Ronja även med att smitta mig så nu är jag förkyld, hoppas bara den stannar vid rinnsnuva och inte övergår till feber- har ingen som helst tid med att vara sjuk.

Inga planer förrän den 28 september då det är Mikaeli marknad på Fredriksdal och den besöker jag med Malin, Nettan och Ronja- enligt programmet som ni hittar här (mot förmodan att länken nu fungerar, det var lite strul med den tidigare idag)--> http://www.fredriksdal.se/nyhetskatalog-8puffar/mikaeli-marknad/  

Som det ser ut enligt programmet så kommer det att bli en bra dag, dit går vi för Ronjas skull och för att både jag och mina systrar "växt upp" på Fredriksdal under dessa högtider som Fredriksdal anordnar, och dessutom om jag inte är helt fel på det så kommer LinaMaria och Jerry befinna sig där och underhålla med visor från förr- eftersom jag inte är helt säker på att det stämmer så låter jag det vara osagt, men Mikaeli är ändå värt ett besök! 

När jag ändå är inne på Fredriksdal så har de även sin årliga väsen vandring äger rum den 28-29 oktober biljetter köper ni här --> http://www.ticnet.se/search/?keyword=fredriksdal&language=sv-se&tm_link=tm_header_search

den är super bra, lite läskig dock om man går först och ska leda de andra- vill ni gå så in och köp biljetter så länge det finns kvar, väsen vandringen är väldigt populär! Jag har gått i 3 år och det var värt alla 3 gånger det lovar jag! Vandringen varar ca en timme och den rekommenderas från 6 år- all information får ni på länken.


Imorgon är det skola i 4 timmar, sen hem och göra läxor, leka med Ronja och sen så fort Ronja åkt hem kallar sängen. På tisdag ska jag försöka blogga tidigt eftersom att jag kommer att ha en lång håla och kommer att befinna mig hemma hos min kusin (tack för att du lånar ut din lägenhet både på tisdag och torsdag).

Men mer bloggning blir det förhoppningsvis i veckan, jag hoppas att jag hinner och jag ska verkligen försöka. Imorgon kan jag blogga om det som hände i lördags för ganska så exakt en vecka sedan. 


/Elin

Presentation

Jag är en tjej på 20 år och denna bloggen kantras av mitt liv. Öppna och låsta inlägg kommer den att bestå av!
Hoppas ni gillar den och kommer följa med mig mot fler år.
Bloggen firar 7 år den
25/4- 2015

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

GÄSTBOKEN!!

Arkiv

Senaste inläggen

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards