Direktlänk till inlägg 4 augusti 2016

Något att längta efter

Av Elin Nilsson - 4 augusti 2016 12:34

Till hösten påbörjar jag något jag varit så säker på redan som liten men som ändå inte var så säkert när det väl var dags att göra ett val. Till hösten börjar jag plugga till förskollärare, som alltid varit min plan att bli det är det jag velat och alltid sagt att jag ska bli. Jag tog antagningsbeskedet lite så där blandat jag var självklart jätte glad men oj vad nervös jag var samtidigt och fortfarande är, jag menar det är en helt ny värld och allt känns så hektiskt fast det kanske bara är en känsla? Jag vill ju det här men vet inte riktigt om det kommer vara min grej att läsa på högskola för det känns så skrämmande, men första tiden lär vara en tid då man vänjer sig har jag fått höra och efter det kommer allting att flyta på bra och man är med i rutinerna. Det jobbigaste av allt måste ändå vara att det är så mycket att läsa, så mycket arbeten och så himla mycket större press på betygen det är något som kommer ställa till väldigt mycket för mig, det vet jag, men om jag inte ger det en chans så  vet jag aldrig om jag fixar det. Detta har och är fortfarande ett av mina stora mål, jag vill bli förskollärare och jobba med barn helst mindre barn och gärna på en förskola för barn med särskilda behov eller med barn som går på en tvåspråkig förskola med engelska som inriktning eller teckenspråk, det är mitt mål och det är det jag kommer sträva efter. 

Jag gjorde ju en avstickare där vid gymnasievalet, för jag har alltid vetat att jobba med barn var mitt mål men jag valde ändå att läsa en ekonomiskt linje med inriktning redovisning & kalkylering, varför? Anledning var tydlig för att ha något att falla tillbaka på ifall det nu skulle visa sig att vara förskollärare inte är min grej trots att det är något jag vill till 1000 så är det kanske inte rätt om 3,5 år eller tidigare, då har jag ekonomin att falla tillbaka på för då kan jag jobba med något annat om så är fallet. Att läsa barn och fritid på gymnasiet skulle bara gett mig jobb inom förskola eller skola och det är inget jag ville falla tillbaka till ifall högskolestudierna till förskollärare inte vara min grej, därför blev det en avstickare mot ekonomin istället. Jag ser det inte som en plan B utan mer som en plan ut i fall att det skulle visa sig vara helt fel, plan A är och kommer alltid vara förskollärare det är det jag kommer sträva efter också det är plan A jag siktar mot.

Så till hösten börjar jag plugga på högskolan i Kristianstad på förskollärare utbildningen, kommer bli läskigt och nervöst i början men så roligt också detta kommer bli bra jag känner det på mig även om nervositeten ligger där som en liten, hård och kall klump i magen och gör sig påmind så där någon gång per dag. 


Bloggen? Ja den får väl hänga med när jag får tid över, lite som det varit nu under sommaren skulle jag kunna tänka mig att det blir, men den ska inte eka allt för tomt allt hänger på hur mycket jag har i skolan och sen att göra efteråt. Jag kommer ändå pendla 1,5 timme varje dag med tåget, sammanlagt med bussen är det ungefär 2 timmar, så på tåget kanske jag kan kika in med ett snabbt blogginlägg. Jag ska göra allt vad jag kan för att hålla liv i bloggen samtidigt som pluggandet, dock måste pluggandet komma i första hand bloggen får den stund jag har över. 


Denna resan blir ett nytt kapitel men också något som jag längtat efter så detta blir bra utan tvekan.


/Elin

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

MIA

Av Elin Nilsson - 3 januari 2017 23:00

Shit vad bloggen varit down for counting hur länge som helst. Jag beklagar den sorgen haha men jag har haft mycket i skolan, tenta, seminarium, prov, inlämningar osv osv det har liksom ätit upp mig inifrån jag har inte ens hunnit andas. Julafton kom ...

Av Elin Nilsson - 11 november 2016 23:01

Jag vet!! Alltså hur dåligt är det inte att jag inte bloggat på två månader?! Men if the truth should be spoken så är det helt enkelt att skolan kräver så mycket tid och engagemang vilket jag visste men inte trodde riktigt på. Jag har ju iofs själv v...

Av Elin Nilsson - 4 september 2016 20:18

Jag har inte haft någon som helst tid för bloggen eller tid finns där väl alltid men har haft fullt upp med att hinna göra det där sista innan skolan började, vilket den gjorde den 29/8. Jag trivs helt okej det är fortfarande lite si och så men allt ...

Av Elin Nilsson - 19 augusti 2016 20:59

Hej Vi laddar för fullt här hemma inför den stundande finalen i OS finalen mellan Sveriges damlandslag och Tysklands damlandslag, jag hoppas ut i fingerspetsarna och hel hjärtat på att Sverige går och vinner och att de helst gör det under ordinarie...

Av Elin Nilsson - 15 augusti 2016 21:10

Två veckors uppdateringar har jag missat men jag tänkte att det tar jag igen nu och sen ska jag försöka skriva ett inlägg till denna veckan om det hinns med vill säga.    1-7 augusti   Måndag- Vi gjorde inget särskilt vad jag kan minnas haha....

Presentation

Jag är en tjej på 20 år och denna bloggen kantras av mitt liv. Öppna och låsta inlägg kommer den att bestå av!
Hoppas ni gillar den och kommer följa med mig mot fler år.
Bloggen firar 7 år den
25/4- 2015

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

GÄSTBOKEN!!

Arkiv

Senaste inläggen

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards