Alla inlägg under juni 2014

Av Elin Nilsson - 18 juni 2014 22:15

Vad säger man om domen? Kränkande, familjen hånas och framförallt kommer han att lära sig något? Personligen tror jag inte att han kommer ha lärt sig något för att 8 månader minus häktningstiden på drygt 1 månad ger honom max 6,5 månads fängelse. Ett människoliv verkar inte vara värt mer än om man köper knark och använder för eget bruk. Människor som gör reklam för narkotika får 10 månader medan en man som är skyldig för vållande till annans död och misshandel sitter av högst 6,5 månad. Det är verkligen något jag aldrig kommer förstå. Jag har läst privatjuridik i ett år nu och studerat lagboken från nästan alla kapitel och paragrafer, nej jag ser mig inte som en åklagare men genom att läsa lagboken har jag förstått att vållande till annas död ger minst 6 månaders fängelse högst 6 år och misshandel ger dig minst 6 månaders fängelse högst 1år. Det innebär alltså att han enabrt har dömts för det ena brottet och högst 1/4 del av det andra och ändå vill Stefan Rosell överklaga det nötet. Han blev visserligen dömd till att betala 450,000 kr i skadestånd till familjen men det är pengar som inte kommer ge pappan tillbaka. Oavsett hur han hade dömts så hade det inte gett pappan tillbaka men nu är det ett hån mot familjen istället. En man som dödade en pappa döms till 8 månader minus drygt 1 månad vilket ger 6,5 månad och om han uppför sig väl kan han komma ut efter 3 månader. Vilket straff!! Jag skulle mer än gärna begå ett brott i Sverige för helt ärligt vad är det för straff? Fängslade personer har det mycket bättre än personer som ligger på sjukhuset, varför tror egentligen polisen och politker att man vill avtjäna sitt straff i Sverige istället för i det landet man har begått brottet i? Inte är det för att det är strängare i Sverige i alla fall! Vad är det för mening med att ha lagar och ordningsregler när de ändå bara ses som en hjälpande hand? Vet inte hur många som begår brott efter brott bara för att man har det bra i svenska fängelser. Hur många begår självmord i svenska fängelser jämfört med amerikanska fängelser? När amerikanare begår ett brott dödar dem sig för det mesta själva efteråt, varför? För att amerikanska fängelser är värre och är man dömd till livstid så är man det finns inget som heter uppför dig och du får det tidsbestämt, och har du tur kommer du ut tidigare. Den lagen borde man införa i Sverige med, för det finns verkligen inga hårda lagar för svenska fängelse. Uppenbarligen värderas inte ett människoliv högt men att använda narkotika för eget bruk anses vara värre. Tacka gud för att jag inte är politker för det första jag hade gjort hade varit att ändra reglerna för hur man ska bedömas när man begått ett mord eller what so ever, för dessa lagar vi har nu kan jag lika gärna kasta i papperskorgen och sedan gå ut och mörda någon och skylla på att jag kände mig hotad, spela psykikist sjuk osv. För det är det jag lär mig från samhället. Uppfostran hit och uppfostran dit men jag är iinte blind för vad som händer i samhället, samhället är en del av uppfostran! Vad som händer runt mig påverkar mig och allt jag lärt mig nu är att det finns mängder av bortförklaringar för något man gjort och man kommer lindrit undan. 8 månader- 6,5 säger jag och ute efter 3 månader och ändå ska Stefan Rosell överklaga, varför? Din klient är skyldid- acceptera det, han kommer ut om högst 6 månader hälften om han sköter sig så om 3 månader är han ute på gatan igen- vänj dig vid detta! Alla vinner inte och framförallt så har din klient vunnit en hel del. Hade jag fällt hoonm hade jag fällt honom i 1 år och 2 månader för att 2 månader räknas bort för häktningstiden och han sitter inne 1 år. Han prövas inte och kommer inte att få komma ut efter halva tiden han hade fått sitta inne i 1 år. Om han hade behövt ruttna där hade jag inte haft något emot det. För han har inte lärt sig något, han har inte tagit sitt ansvar för han var illa tvungen till att inställa sig i rätten- han hade inget val. Så nej 8 månader är verkligen ett hån mot familjen och oavsett straff ger det inte pappan, sonen, brodern tillbaka men detta är ett hån! Jag ber för familjen och sörjer för dem. Detta är ett hån och ska inte ses som något annat! Samhället lär mig dåliga saker om hur man kan agera i situationer som dessa till exempel och komma lindrit undan- TACK väldigt stort tack det finns inga ord till att förklara min tacksamhet.. Synd om framtidens barn bara, det växer upp i ett samhälle fullt av bråk, inga regler- eller jo de finns men följs inte och dem lär sig från barnsben vad som verkar vara fel men ser rätt ut. Det är mest synd om dem, inte om mig. Samhället hjälper till med att fostra brottslingar. 

1 år hade jag bestämt men nu är jag ingen åklagare, men om jag varit så hade ingen haft det lätt i livet! 


/Elin

Av Elin Nilsson - 13 juni 2014 23:06

Inlägget blev lite senare än vad jag trodde eftersom att jag befinner mig hemma hos min syster och har bakat inför 8- års kalas imorgon sedan 18 tiden, men inlägget kommer här nu och jag döljer inget jag lovar!


Års kurs 9 grundskola- det var här jag gjorde mitt val av gymnasium och valet föll på Thorén Business School då de erbjöd en bra miljö, pedagogiska och välutbildade lärare, bra skola som skulle ge oss det vi behövde för att klara oss i arbetslivet.


Årskurs 1 gymnasiet- De första veckorna var verkligen toppen allt kändes proffsigt fast att lokalen finns där den finns och so far so good. Det förfall lite efter höstlovet då allt verkligen rasade, vi jobbade i blockschema vilket innebär att vi hade intensiv lektioner i ämnena. Läxorna var inte krävande de fanns nästan inte alls tack vare intensiv lektionerna. Lagom till jullovet så fick vi en ny rektor och allt blev lite omkullkastat. Till vårterminen så var det mycket som inte stämde överrens med vad skolan lovat oss från allra första början, jag slutade helt enkelt gå dit för att det kändes inte alls bra eller rätt längre. Skolan levde inte upp till mina förväntningar på vårterminen och sedan slutade lärare från höger och vänster och vi fick nya men som verkligen inte levde upp till att lärarna skulle vara pedagogiska och proffsiga. Men vi följer nu skolplanen och vi gör inget annorlunda mer än att som en privat skola så kan vi ändra lite hur vi ska lära oss men innehållet är precis samma som en kommunal. Sommarlovet var efterlängtat och det enda som egentligen hindrade mig från att byta skola det var mina vänner i klass och min mentor, de gjorde dagarna enklare och hoppet för en bättre skola inför tvåan levde i mig trots det missära som hade hänt under ettan. Sommarlovet kom och gick i snabba steg.


Årskurs 2 gymnasiet- Höstterminen var verkligen den terminen som alla lärare och elever satsade mer på skolan och vi fick nya lärare allt var bra precis som i ettan men sen kom jullovet och vårterminen, allt dåligt händer på vårterminen och det blev att jag inte gick inte dit igen för att det fanns inget som motiverade mig till att gå dit, inte ens mina vänner. Vi slutade jobba i block och intensiv kurserna blev inga intensiv kurser och läxorna gjorde sig påminda och allt blev bara pressat. Vi märkte av att skolan hade fått nya ettor och man satsade mer på de för hoppen om nya elever till hösten 2015 skulle växa, och man gjorde allt för ettorna. Man marknadsförde sig med hjälp av ettor och man ville helst att ettorna var mest aktiva för att driva marknasföringen för skolan. Jag antar att det var för att ettorna skulle trivas och inte lämna skolan och föra det positiva vidare till nior. I allt detta glömdes tvåorna borts och främst så glömdes ekonomi tvåorna bort då samhällselever och naturelever fick åka på tillställningar och samhällseleverna fick jobba med olika projket och kvar stod vi ekonmielever och väntade på att något bra skulle hända oss, men inget hände. För mig har det känts som om ekonomieleverna inte är värda alla tillställningar eller nya projket och att vi enbart är ekonomer och inte behöver allt detta, det är trist för vi behöver uppmuntran för att vilja fortsätta. Det finns ingen dirket vägledning från många lärare, många lärare har gett upp medan 3-4 st fortfarande kämpar. Men för att båten ska flyta krävs det att fler ror den! Jag hoppas att trean blir bättre och att jag kommer stå uppe vid kärnan och känna mig stolt för att ha gått på Thorén Business School den första årskullen som fick börja där, skolans försökskaniner och vi har hjälpt till att forma den. Trean måste bli bättre än tvåan och ettan tillsammans annars tycker jag att konseptet skolan marknadsför sig med bör ändras, egentligen bör det ändras direkt, men inget sker över en natt jag vet! 


Det är inget fel på skolsystemet då vi följer skolverket och har precis som alla kommunala skolor samma villkor, det enda vi styr lite mer över det är utlärningen och hur det ska läras ut allt annat bestäms av skolverket och skolnämden! Topp politiker häver barar ur sig massa dåligt om privat skolor men det är inget dåligt med att gå på en privat skola! TBS har inte hållt allt dem lovade i början av ettan men det är också det enda som är negativt, de lovar mycket men kan oftast inte hålla det. En nyetablerad skola som inte har välkomnats med öppna armar av varken staden eller invånarna i Helsingborg har lyckats hålla sig på fötterna och kommer att växa det är jag säker på men den osanna sanningen som man marknadsför oss med kan upphöra och istället satsa mer på sanningen för det vinner vi på i slutet. Vi har haft motgångar, misslyckats och elev ansökningar minskar och många lämnar, men vi har lyckats ta oss igenom det och vi har lärt oss av våra misstag inte fort nog men vi har lärt oss något. I alla skolor finns det negativa och positiva sidor sluta leta negativa sidor bara! TBS är en bra skola i helhet men många lärare måste gå eller "step up" för att kunna driva deras policy vidare om lärare. Jag hoppas på en förändring lagom till trean och att trean blir mitt bästa år på gymnasiet!


/Elin

Av Elin Nilsson - 13 juni 2014 12:06

Ikväll/eftermiddag är det tänkt att jag kommer att blogga om en liten speciell sak- min skola men måste bara komma med ett varnings inlägg innan dess för min familjs skull och för eventuella framtida elever, nuvarande elever på skolan och personal (vet ju inte vem som läser min blogg) att inlägget kommer inte vara det trevligast jag kommer alltså att skriva utifrån min 2 åriga upplevelse på skolan! Det kommer att bli mycket sanning och inga lögner som min skola är ganska bra på att marknadsföra sig själva med. Detta är en varning för kvällens inlägg och jag kommer verkligen inte dölja sanningen. Så ikväll/eftermiddag kommer inlägget om min skola!

/Elin

Av Elin Nilsson - 4 juni 2014 20:19
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Elin Nilsson - 4 juni 2014 19:43

Jag har verkligen tänkt på ett nytt inlägg men har ingen tråd att dra i, att följa samma tråd hela tiden är tråkigt- tycker jag! Även om tråden har handlat om något tragiskt så har det blivit lite tråkigt nu. Tänkte faktiskt avrunda denna tråden kring den 17-18 Juni då (mest troligen om allt går som planerat)domen för 28-åringen kommer.


Jag har inga direkta tankar just nu angående rättegångsdagarna och har inget att tillägga. Jag kommer alltså inte att dra i denna tråden förrän den 17-18 Juni då domen kommer och tråden kommer även att avrundas då. 


Det finns självklart mycket att skriva om men känner att det jag har skrivit överskrider det mesta av vad jag tycker oavsett hur lite jag kommer skriva om detta. Min insperation sinade och jag vet inte riktigt hur den ska komma tillbaka angående just detta ämne, jag uppskattar alla möjliga förslag det finns inga dåliga! 


När jag själv upptäcker något nytt kommer jag att skriva om detta tills det inte finns något att skriva mer och ni får komma med idéer.


Denna tråd avslutas kring den 17-18 Juni återigen fram till dess håll ut!! 


/Elin


Presentation

Jag är en tjej på 20 år och denna bloggen kantras av mitt liv. Öppna och låsta inlägg kommer den att bestå av!
Hoppas ni gillar den och kommer följa med mig mot fler år.
Bloggen firar 7 år den
25/4- 2015

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

GÄSTBOKEN!!

Arkiv

Senaste inläggen

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards