Direktlänk till inlägg 2 april 2014

Att lägga en grund

Av Elin Nilsson - 2 april 2014 20:37

Idag har jag naturligtvis följt allt kring händelsen om den 43-åriga Dif supportern och den "skyldige" 28-åringen. 28-åringen fortsätter att neka till att det var han som misshandlade Dif supportern så illa att han dog, även om det nu skulle vara så att det var flera stycken som misshandlade honom men att det var du som slog det avgörande slaget så att han trillade och slog huvudet i kullerstenen så att han dog, då är det faktiskt ditt fel! För du slog det avgörande slaget, även om det inte var menat att han skulle falla så illa som han nu gjorde, men det är fortfarande ditt slag som blev det avgörande. Stå upp för det, stå rak i ryggen och säg "jag slog det avgörande slaget, det var jag som bidrog till hans död". Stå fast vid det, men lägg även fram de andra som var med i misshandeln, de som också slog men som inte slog det avgörande slaget! Stå upp för dig själv, din familj och för den döde mannen. 

Det finns ingen brist på bevis mot dig, du har ingenting att förlora på att ta ditt straff. Du har redan mist dina rättigheter till att gå på en allsvenskmatch igen, du har mist folks förtroende för dig. Ställ dig upp och erkänn, berätta det du vet och lär sedan ut din kunskap som du nu fått erfarenhet om till andra så att de inte begår samma misstag eller brott som dig. Att lära ut sin kunskap är bra, det ger ett bättre samhälle utan våld. Alla behöver lära sig att man inte är maskerad, man slåss inte för att de andra som kollar på en match har en annorlunda tröja, inte fel bara annorlunda tröja. Man hejar på sitt lag, blir glad av vinsten laget tar med sig och framförallt ska man gå på en match med glädje, för gemenskapen och man ska inte befinna sig där om man är ute efter att slåss. Våld och maskering hör inte hemma på en fotbollsmatch, på en fotbollsmatch hör glädjen och gemenskapen hemma.

Hjälp människor som hamnat på fel väg vad det gäller fotbollen, genom att visa vad som är rätt och fel. #Detäckernu


För ungefär två timmar sedan läste jag en blogg där man gjort ett inlägg om denna misshandel som inträffade i söndags. Där man i stort sätt ansåg att det var fel det som hänt, men man höll ändå med om att våld hör till en match, bara man tar det sidan om och "man mot man" och om man slutade slå eller sparka när den andre ligger ner. Självklart är det väl en självklarhet att man inte utför våld mot en människa som ligger ner, men jag kan ändå inte låta bli att tänka "är du tappade bakom vagnen? Förstår du vad du säger? Förstår du vad du bidrar med?" Att medge att det är okej att slåss så länge man tar det som personen uttryckte det hederligt vilket då innebar att man slåss man mot man och man slutar utföra våld när den andra personen ligger ner. Våld är inte acceptabelt oavsett om det är sport relaterat eller inte, våld borde vara bannlyst, människor dör i våld ändå lär vi oss människor aldrig av detta? Att man sen som person kan medge att det är okej med våld så länge man slåss hederligt är så himla fel!! Det bidrar ju till att människor utan den spärren i huvudet som säger till när man gör något rätt eller fel, får tankarna att ja men om jag slåss man mot man och slutar slåss när den andra ligger ner då är det inge fel att utöva våld. Våld är aldrig rätt oavsett hur man utövar den! Människor som inte har denna spärren i huvudet får ju andra tankar. Jag tycker att man inte ska uttrycka sig på det sättet, att det är okej så länge det är hederligt. Det är långt ifrån fel.


Händelsen från i söndags har fått mig att ha tusen tankar i huvudet. Allt från att stäng allt vad puber och barer är, servera ingen alkohol, spela för tomma läktare osv. Men det finns ingenting som kommer göra detta bättre, det finns ingenting som kommer få den 43- åriga sonen, vännen och pappan tillbaka, allt måste börja hos oss supportrar där börjar första steget. Att lära sig vad som är rätt och fel, att förstå att om jag gör detta nu så får det stora konsekvenser, regler är bra att ha men det är inte klubbarna som ska agera poliser för att dem ska följas, det är vi individer, vi supportrar som ska få det att fungera. Inga masker tas med till matchen, inget våld utövas, inga glopord eller hat sånger ska sprida sig innan, under och efter en match. Se till att reglerna som klubbarna bestämmer följs, följ dem med ett gott samvete och tänk alltid ett steg längre innan ni gör det som finns i huvudet. 

Att inte ha spärren som kan hindra dig från att göra vad du vill är verkligen ett stort problem, men det är dags att ta ansvar oavsett. Det hjälper inte att ni tänker "ja men om jag gör detta nu, så förstår alla att detta var det enda rätta att göra" man måste lära sig att kontrollera sig, det finns rätt och fel, vi måste bara lära oss att se skillnaden. Det kommer ta tid men ha tålamod, stå rak i ryggen och våga stå emot våldet. Våga vara den som vågar, ta med fler, sätt ner foten och visa vad som är rätt och fel. Ta på er ansvaret ni har inte bara som supporter utan även som en individ. Det är lättare att tänka "jag säger ifrån när någon annan säger ifrån", men varför vänta? Börja du och börja nu, se till att alla ser vad du gör, se till att du får fler som följer med i dina beslut. Dags att ställa oss raka i ryggen och visa att våld inte hör hemma i sportevenemang eller i Helsingborg, Malmö, Stockholm eller någon annan stad. Utrotta våldet!!! #Deträckernu


/Elin

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

MIA

Av Elin Nilsson - 3 januari 2017 23:00

Shit vad bloggen varit down for counting hur länge som helst. Jag beklagar den sorgen haha men jag har haft mycket i skolan, tenta, seminarium, prov, inlämningar osv osv det har liksom ätit upp mig inifrån jag har inte ens hunnit andas. Julafton kom ...

Av Elin Nilsson - 11 november 2016 23:01

Jag vet!! Alltså hur dåligt är det inte att jag inte bloggat på två månader?! Men if the truth should be spoken så är det helt enkelt att skolan kräver så mycket tid och engagemang vilket jag visste men inte trodde riktigt på. Jag har ju iofs själv v...

Av Elin Nilsson - 4 september 2016 20:18

Jag har inte haft någon som helst tid för bloggen eller tid finns där väl alltid men har haft fullt upp med att hinna göra det där sista innan skolan började, vilket den gjorde den 29/8. Jag trivs helt okej det är fortfarande lite si och så men allt ...

Av Elin Nilsson - 19 augusti 2016 20:59

Hej Vi laddar för fullt här hemma inför den stundande finalen i OS finalen mellan Sveriges damlandslag och Tysklands damlandslag, jag hoppas ut i fingerspetsarna och hel hjärtat på att Sverige går och vinner och att de helst gör det under ordinarie...

Av Elin Nilsson - 15 augusti 2016 21:10

Två veckors uppdateringar har jag missat men jag tänkte att det tar jag igen nu och sen ska jag försöka skriva ett inlägg till denna veckan om det hinns med vill säga.    1-7 augusti   Måndag- Vi gjorde inget särskilt vad jag kan minnas haha....

Presentation

Jag är en tjej på 20 år och denna bloggen kantras av mitt liv. Öppna och låsta inlägg kommer den att bestå av!
Hoppas ni gillar den och kommer följa med mig mot fler år.
Bloggen firar 7 år den
25/4- 2015

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

GÄSTBOKEN!!

Arkiv

Senaste inläggen

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards